تایسون فیوری کیست؟ (بیوگرافی بوکسور بریتانیایی)

۱۴۷ بازديد
آیا می‌دانید تایسون فیوری کیست؟ تایسون لوک فیوری زاده 12 اوت 1988، یک بوکسور حرفه‌ای بریتانیایی است. او از سال 2020 تاکنون عنوان سنگین‌وزن مشت‌زنی شورای بوکس جهانی WBC را داراست.

در گذشته، او عنوان سنگین‌وزن یکپارچه را از سال 2015 تا 2016 و چند بار عنوان مجله رینگ را در دوره‌های مختلف از سال 2015 تا 2022 نیز نگاه داشت. همچنین در دوره اول قهرمانی‌اش عنوان سازمان بوکس جهانی IBO را نیز داشت.

با پیروزی او مقابل دیونتی وایلدر، فیوری به‌عنوان سومین بوکسور سنگین‌وزن، پس از فلوید پترسون و محمدعلی که دو بار عنوان مجله رینگ را داشته‌اند، شناخته می‌شود.

تا دسامبر 2022، فیوری توسط BoxRec و ESPN به‌عنوان بهترین بوکسور سنگین‌وزن فعال دنیا شناخته شده و همچنین توسط ESPN و انجمن نویسندگان بوکس امریکا به‌عنوان ششمین بوکسور پوند به پوند جهان رتبه‌بندی شده است.جوان ایرانی (irjavan.com)

زندگی‌نامه فیوری
تایسون لوک فیوری در منطقه وایتنشاو منچستر در تاریخ 12 اوت 1988 متولد شد. او با وزن تنها 450 گرم سه ماه زودتر از موعد متولد شد.

پدرش او را به نام مایک تایسون، بوکسور آمریکایی، نام‌گذاری کرد. او بعدها توضیح داد: پزشکان به من گفتند که امید زیادی برای زنده ماندن او وجود ندارد. من دو دخترم را به همین روش از دست داده بودم که زودتر از موعد متولد شده بودند.

پدربزرگ پدری او اهل توآم بود که همچنین محل تولد پدرش بود. خانواده فیوری در اصل از منشأ گایلیک هستند. مادربزرگ مادری او اهل کانتی تیپراری بود و مادرش در بلفاست متولد شده بود.

علی‌رغم شناخت قوی او به وارثان ایرلندی‌اش، فیوری مشکلاتی در دریافت تابعیت دوگانه داشت؛ زیرا محل تولد پدرش در شهرستان گلوی کانتی آلوی ایرلند در دهه 1960 به طور رسمی ثبت نشده بود.

فیوری از مدرسه در سن 11 سالگی خارج شد و به همراه پدر و سه برادرش به آسفالت‌زنی روی جاده‌ها پیوست. مادرش آمبر 14 بار باردار شد، اما تنها چهار فرزند از این بچه‌ها زنده ماندند.

خانواده فیوری تاریخ طولانی‌مدتی در مبارزه دارند. پدر فیوری در دهه 1980 به نام جان فیوری جیپسی به مبارزه پرداخت، ابتدا به‌عنوان یک بوکسور بدون دستکش و غیرمجاز و بعد به‌عنوان یک بوکسور حرفه‌ای شناخته شد. خانواده او در لنکس زندگی می‌کنند او سه پسر و دو دختر دارد.

زندگی آماتور فیوری
به‌عنوان یک بازیکن آماتور، تایسون فیوری نماینده هم انگلستان و هم ایرلند بود. فیوری سه بار به نمایندگی از ایرلند در سطح بین‌المللی شرکت کرد.

او مستقر در باشگاه مشت‌زنی خانواده مقدس در بلفاست، شمال ایرلند بود و بعداً به باشگاه اسمیتبرو در شهرستان موناگان، ایرلند منتقل شد.

در یک مسابقه بین‌المللی دوگانه مقابل تیم حرفه‌ای لهستانی در سال 2007، تیم ایرلند به طور کلی با نتیجه 12-6 شکست خورد؛ اما فیوری در هر دو مبارزه خود در رزشو و بیالیستوک پیروز شد.

در یک مسابقه دیگر ایرلندی مقابل ایالات متحده، فیوری مسابقه خود را با ضربه ناک‌آتشی برد. او در مسابقات جهانی مبارزه جوانان AIBA در سال 2006 مدال برنز را به دست آورد.


زندگی آماتور فیوری
در انگلیس، درحالی‌که نمایندگی از آکادمی مبارزه جیمی ایگان در وایتنشاو منچستر می‌کرد، او در مسابقات ملی بزرگسالان در سال 2006 شرکت کرد؛ اما توسط دیوید پرایس با نتیجه 22-8 شکست خورد.

ماه مه 2007، او قهرمانی جوانان اتحادیه اروپا را به دست آورد و در مبارزه نهایی به ایشتوان برنات پیروز شد. در ماه ژوئیه 2007، او نقره در مسابقات جوانان اروپا را به دست آورد و در مبارزه نهایی به ماکسیم بابانین شکست خورد.

کسب رتبه سوم
به‌عنوان یک جوان، فیوری در رتبه سوم دنیا پشت روس‌ها ماکسیم بابانین و آندری ولکوف بود؛ اما فرصتی برای نمایندگی از بریتانیا در المپیک‌های 2008 نیافت؛ زیرا هر کشور محدودیتی دارد و تنها یک بوکسور در هر وزن انتخاب می‌شود و دیوید پرایس انتخاب شد.

پرایس از طریق برنامه المپیکی آماتور به مبارزات پیشرو رسید. فیوری همچنین بی‌نتیجه تلاش کرد تا برای ایرلند صلاحیت حاصل کند.

اعتراضی در مورد صلاحیت او به‌عنوان متولد ایرلند نداشته باشد چرا که در ایرلند به طور رسمی تنها توسط کلیسا برای تعمید نه به‌صورت رسمی توسط دولت ثبت می‌شده‌اند.

فیوری در سال 2008 عنوان سوپر وزن ABA را با شکست دادن دیمین کمپبل 19-1 به دست آورد. او همان سال به مبارزه حرفه‌ای پیوست و با شکست در مبارزات آماتوری، او تصمیم به انتظار برای المپیک‌های 2012 نگرفت. او با رکورد آماتوری 31-4 26 KO به پایان رساند.

زندگی حرفه‌ای تایسون فیوری
فیوری پس از شروع حرفه حرفه‌ای خود، در سن 20 سالگی در تاریخ 6 دسامبر 2008 در ناتینگام، در زیرکارت دیدار کارل فروچ و ژان پاسکال در مقابل بازیکن مجارستانی بلا گیونگیوشی (3-9-2) حرفه‌ای شد.

او توسط TKO در دور اول با ترکیب ضربه به سر و بدن برنده شد. سپس در فاصلة هفت ماه شش مبارزه دیگر داشت و مقابل بازیکنانی چون مارسل زلر (21-3)، دانییل پرتیاتکو (15-20)، لی اسوابی (23-22-2)، متیو الیس (20-6-1)، اسکات بلشا (10-1) و الکساندرس سلزنز (3-6) همگی با ضربه کنک‌آتشی در دورهای 4 بازی برنده شد.

در تاریخ 11 سپتامبر 2009، فیوری با جان مک‌درمات 25-5، 16 KO برای قهری انگلیسی مبارزه کرد و از طریق تصمیم داور به برتری رسید.

فیوری با شانس 1-6 وارد مسابقه شد، اما اجرای ضعیفی ارائه داد و تصمیم 98-92 توسط داور تری اوکانر به‌عنوان یک آهنگینی مورد انتقاد قرار گرفت.

این تصمیم باعث شد کمیته مبارزات بوکس انگلیس به‌منظور تمام عناوین انگلیسی، سه داور را اجباری کند و کمیته مجبور به برگزاری یک مسابقه دیگر بین آن‌ها شود.

فیوری دو برد دیگر را مقابل توماس مرازک (4-22-5) و هانس-یورگ بلاسکو (9-3) کسب کرد و سپس در تاریخ 25 ژوئن 2010 مقابل مک‌درمات در یک بازی مجدد قرار گرفت.

او از این انتقادات مربوط به مسابقه اول عبور کرد و سه بار مک‌درمات را کنار زد، ابتدا در دور هشتم و سپس دو بار در دور نهم تا با TKO برنده شود.

تایسون فیوری کیست؟
زندگی حرفه‌ای تایسون فیوری
در فرایند، فیوری بار دیگر عنوان قهرمانی انگلیسی را به دست آورد. سه برد دیگر نیز به دنبال داشت: تصمیمات نهایی مقابل بازیکنان آمریکایی ریچ پاور (12-0) و زک پیج (21-32-2) در دو مسابقه 8 دوره‌ای و ضربه کنک‌آتشی مقابل برزیلی مارسلو لوئیس ناکامنتو (13-0) در دور پنجم.

فیوری در مقابل چیزورا
در 23 ژوئیه 2011، فیوری در مقابل دیرک چیزورا، سنگین‌وزن بریتانیایی و کامنولتی‌ویلت، در ورزشگاه ومبلی در لندن رو به رو شد.

با اینکه چیزورا ۲۷ساله و فیوری ۲۲ساله بود، هر دوی آن‌ها با رکورد 14-0 به این مبارزه رفتند. بعد از 12 دور سخت، فیوری با تصمیم یکسان داوران با نتیجه 117-112، 117-112 و 118-111 پیروز شد و مسابقه به‌صورت زنده در شبکه Channel 5 رایگان نمایش داده شد. ترتیب‌دهنده میک هنسی گفت که بیش از 3 میلیون بیننده این مسابقه را تماشا کردند.

در 17 سپتامبر 2011، فیوری در مقابل حریف جانشین 32 ساله، نیکولای فرتا 20-8-1، 8 KO در مسابقه بدون عنوان در تالار کینگ، بلفاست، به مبارزه پرداخت.

فرتا دو هفته قبل از مسابقه به مبارزه پرداخت. دو دور اول توسط فیوری تسلط داشتند. در دور سوم، فرتا ضربة بزرگی وارد کرد که به نظر مشکلی برای فیوری پیش آمد.

او در دور بعد باز کنترل مسابقه را دوباره به دست گرفت و داور را مجبور به متوقف کردن مسابقه در دقیقه 2 و 19 ثانیه در دور پنجم کرد. فیوری پذیرفت که با همان ضربه بازی را واگذار کرده است.

فیوری در مقابل جانسون
در 12 نوامبر 2012 اعلام شد که فوری با مبارزه با رقیب جهانی آمریکایی، کوین جانسون 28-3-1، 13 KO در یک مسابقه حذفی تایتل WBC در ورزشگاه اودیسی در بلفاست در تاریخ 1 دسامبر مقابله خواهد کرد.

فیوری از جانسون پیروز شد. پس از 12 دور، داوران امتیازها را با نتایج 119-110، 119-108 و 119-108 به نفع فیوری اعلام کردند.

فیوری در مقابل استیو کانینگهام
در 20 فوریه 2013 گزارش شد که فیوری در معرض دید عمومی آمریکایی استیو کانینگهام 25-5، 12 KO، قهری سابق جهانی کروزویت ایالات متحده، در دبیوت ایالات متحده‌اش در تئاتر مدیسون اسکوئر گاردن در تاریخ 20 آوریل مقابله خواهد کرد.

این مسابقه یک مسابقه حذفی تایتل IBF برای تعیین رتبه 2 دنیا بود و برنده سپس باید با نماینده بلغاری بدون تجربه‌تر کوبرات پولف برای موقعیت اجباری برای شات به قهری جهانی بزرگ Wladimir Klitschko مبارزه کند.

فیوری در دو دور اول مسابقه به‌شدت مبارزه می‌کرد و در دور دوم توسط کانینگهام به زمین افتاد. کانینگهام برای چند دور بعد همچنان ضربات سنگینی به فیوری وارد کرد، تا اینکه تحت مزیت اندازه و ضربات قوی فیوری فرورفت.

پیروزی فیوری موقعیت 7 در تایتل BoxRec، موقعیت 2 در IBF، موقعیت 6 در WBC و موقعیت 5 در WBO را به او داد.


فیوری در مقابل استیو کانینگهام
لغو مسابقه با دیوید هی
انتظار می‌رفت که فیوری در تاریخ 28 سپتامبر 2013 با دیوید هی 26-2، 24 KO مبارزه کند، در یک مسابقه که برای نخستین‌بار فیوری باید در پلتفرم پرداخت ویژه پخش شود.

بااین‌حال، هی در تاریخ 21 سپتامبر از مسابقه دست کشید و اعلام کرد که در دوره تمرین زمانی یک جراحت کار کرده و به استراحت نیاز دارد.

مسابقه ابتدا به تاریخ 8 فوریه 2014 به تاخیر افتاد. بار دیگر در تاریخ 17 نوامبر از مسابقه عقب کشید و اعلام کرد که او دارای یک زخم شانه است که موقعیتی تهدید‌آمیز برای حرفه‌اش است و نیاز به جراحی دارد.فیوری معتقد بود که هی بهانه‌هایی را برای عدم برگذاری مسابقه میساخت.

فیوری در مقابل آبل
در تاریخ 24 ژانویه 2014 اعلام شد که فیوری در ورزشگاه کاپر باکس در مقابل وتران آرژانتینی گونزالو عمر باسیل 61-8، 27 KO در تاریخ 15 فوریه مبارزه خواهد کرد.

5 فوریه، باسیل از مسابقه به دلیل عفونت ریه عقب کشید. او توسط جوئی ابل آمریکایی جوان‌روی با جریان 29-7، 28 KOجایگزین شد.

فیوری مسابقه را با TKO در دور چهارم برنده شد که مسابقه با چیزری در تابستان راهی کرد. در دو دور اول آغازین نشان دادن تاخت در مسابقه با جوئی که به سمت چپ‌ها وصل شد و فیوری را به کانکس‌ها فشرد.

اما فیوری توانست خودش را جمع کند و پشت سد زده شد. در دور سوم، فیوری با یک ضربه راست آبل را به زمین انداخت. آبل از رویا بلند شد؛ اما این بار توسط زنگ نجات داده شد.

دو ضربه دیگر در دور چهارم مسابقه را به پایان رساند. پس از مسابقه، فیوری به میکروفون گفت: مبارزه بازی است و اینها نسبت به من ضعیف‌اند. من می‌خواهم با ولادیمیر کلیچکو مبارزه کنم.


تایسون فیوری کیست؟ (بیوگرافی بوکسور بریتانیایی)
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.