۹ هشدار درباره سرطان كه مردان بايد جدي بگيرند

۶۷ بازديد

در مطلب زير شايع‌ترين علائم ابتلا به سرطان در مردان معرفي شده اند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان، توصيه متخصصان به مردان اين است كه به علائم و نشانه‌هاي سرطان كه معمولا ناديده گرفته مي‌شوند، اهميت دهند تا عواقب مرگبار گريبان گيرشان نشود.

در اينجا شايع‌ترين علائم ابتلا به سرطان در مردان معرفي شده اند:

سرفه غير معمول: سرفه از علائم شايع در افراد سيگاري يا مبتلايان به سرماخوردگي يا آلرژي است، اما سرفه مداوم مي‌تواند نشانه اوليه ابتلا به سرطان ريه باشد. اگر شما هر گونه علامت‌هاي ديگر از قبيل گرفتگي بين، آب ريزش و يا تب نداريد، يا اين كه سرفه شما همراه با خلط خوني است، بايد از نظر ابتلا به سرطان ريه و يا رد آن با پزشك تان در تماس باشيد.

خستگي بيش از حد: اين علامت با تعدادي از بيماري‌هاي مزمن و اختلالات مربوط است. اما رشد سلول‌هاي سرطاني نيز مي‌تواند علامت خستگي بيش از حد را به همراه داشته باشد. خستگي از علامت‌هاي شايع سرطان روده بزرگ در مردان است. اگر شما حتي بعد از يك خواب خوب شبانه همچنان اين علامت را تجربه مي‌كنيد، با پزشك تان در تماس باشيد.

كاهش وزن بي دليل: كاهش وزن ناگهاني، و غير قابل توضحي مي‌تواند نشان دهنده يك مشكل بهداشتي عمده از جمله سرطان ب اشد. اگر شما بدون هيچ گونه رژيم غذايي خاص و يا ورزش در حال از دست دادن وزن هستيد اين موضوع را حتما با پزشك تان در ميان بگذاريد.

تغييرات ظاهري پوست: بنا به اعلام بنياد ملي سرطان در ايالات متحده، مردان بالاي ۵۰ سال دو برابر بيشتر از زنان احتمال دارد كه به سرطان پوست مبتلا شوند. مردان معمولا زمان بيشتري را زير نور خورشيد صرف مي‌كنند و با احتمال كمتري نسبت به استفاده از محصولات ضد آفتاب اقدام مي‌كنند.

ضايعات پوستي افزايش يابنده، ضايعات سفيد، سياه و چند رنگ پوستي، خال‌هايي كه به تازگي تغيير رنگ، شكل و اندازه داده اند و... مي‌توانند از جمله علايم و نشان‌هاي ابتدايي ابتلا به سرطان پوست باشند. با انجام دادن معاينات ماهانه مي‌توان علايم و نشانه‌هاي بروز اين سرطان ايجاد و تغيير رنگ خال‌هاي بزرگ‌تر از شش ميلي متر كه بيش از سه هفته است باقي مانده اند را شناسايي كرد.

تغييرات در روده: مشكلات گاه به گاه روده طبيعي است، اما برخي تغييرات روده ممكن است نشان دهنده ابتلا به سرطان كولون يا ركتال و در نهايت سرطان روده بزرگ باشد. اسهال و يبوست دائم از نشانه‌هاي اوليه هستند بخصوص اگر به طور ناگهاني و همراه با شكم درد شديد و نفخ باشند.

خونريزي از ركتوم: اين علامت از نشانه‌هاي اوليه ابتلا به سرطان ركتوم است به ويژه اگر خونريزي به حدي باشد كه منجر به كم خوني فقر آهن شود. وجود خون در مدفوع نيز از علامت‌هاي ديگر است. خونريزي از ركتوم هر چند مي‌تواند نشانه ابتلا به بيماري ديگري مانند بواسير باشد، اما براي تشخيص و يا رد سرطان ركتوم بايد با پزشك تماس داشت. همچنين از نظر ابتلا به سرطان روده و ركتوم بعد از سن ۵۰ سالگي، بايد معاينات مكرر انجام شود.

تغييرات ادراري: بي اختياري ادرار و ساير تغييرات ادراري ممكن است در نتيجه بالا رفتن سن اتفاق بيفتد، اما برخي علامت‌هاي ديگر حكايت از ابتلا به سرطان پروستات دارند. سرطان پروستات در مردان سنين ۶۰ سال و بالاتر شايع است. علائم ادراري شايع عبارتند از: نشت ادرار، بي اختياري ادراري، ناتواني در ادرار كردن، تاخير در ادرار.

وجود خون در ادرار: اين علامت مي‌تواند حاكي از ابتلا به سرطان مثانه باشد. اين نوع سرطان در افراد سيگاري فعلي شايع‌تر است. پروستاتيت، سرطان پروستات، و عفونت دستگاه ادراري نيز مي‌تواند با اين علامت همراه باشد.

كمردردي كه قطع نمي‌شود: كمرد درد شايع‌ترين علت ناتواني در ميان مردان است، اما تعداد كمي از مردان به اين نكته آگاهي دارند كه اين علامت مي‌تواند نشانه‌اي از ابتلا به سرطان باشد. سرطاني كه به استخوان‌هاي ستون فقرات گسترش يافته است. سرطان پروستات مستعد گسترش به استخوان و اياد علائم در استخوان‌هاي ران و كمر دارد.

منبع:ايرنا

انتهاي پيام/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.